Nawigacja

Nad wodę po wąskich torach

Popularna wśród mieszkańców Górnego Śląska kolejka wąskotorowa z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego rozpoczyna sezonowe kursy. Tego lata dodatkowo jej odjazdy będą skomunikowane w Bytomiu z pociągami Kolei Śląskich.


Na pociąg wąskotorowy odjeżdżający z Bytomia o godzinie 9:00 można będzie dojechać pociągiem Kolei Śląskich, który odjeżdża z Katowic o 8:12 (przyjazd do Bytomia 8:36), natomiast na kolejkę z Bytomia o 14:30 – pociągiem KŚ z Katowic o godzinie 13:32 (przyjazd do Bytomia 13:57).
Podobnie skomunikowana będzie większość pociągów powrotnych – kolejka odjeżdżająca z Miasteczka Śląskiego o 11:45 przyjedzie planowo do Bytomia o 12:55 (przed pociągiem KŚ do Katowic o 13:04), a kolejka z Miasteczka Śląskiego o 17:20 dotrze do Bytomia o 18:30. Według aktualnego rozkładu KŚ w niedziele będzie można przesiąść się z niej na pociąg tego przewoźnika do Katowic o 18:44; w soboty natomiast będzie trzeba czekać do 20:29 lub skorzystać z innego środka komunikacji.

Przejazd trasą o długości 21 km trwa 70 minut. Pierwszy przystanek kolejki wąskotorowej znajduje się przy dworcu głównym, obok Elektrociepłowni Szombierki. Malownicza trasa wiedzie przez Dolomity Sportową Dolinę, rezerwat bukowy Segiet, Zabytkową Kopalnię Srebra, centrum Tarnowskich Gór, w okolicach zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim i z powrotem.

Przejazdy wąskotorówką odbywać się będą dwa razy dziennie w weekendy i święta na całej, liczącej ok. 21 km trasie. W składzie, oprócz lokomotywy spalinowej, znajdą się też częściowo otwarte wagony letnie oraz wagon do przewozu większego bagażu, rowerów czy wózków.

Bilet normalny kosztuje 10 zł, ulgowy – 6 zł. Można także kupić bilet rodzinny za 13 zł, z którego skorzysta osoba dorosła i dziecko do lat 16. Bezpłatnie jeżdżą dzieci do lat 4.

Kolejka po raz pierwszy w tym roku została udostępniona między Bytomiem i Tarnowskimi Górami w trakcie święta Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego – Industriady.

Jak co roku, zanim kolejka ruszy na szlak, wolontariusze sprawdzają i uzupełniają infrastrukturę torową. Ogromnym i stałym problemem są bowiem kradzieże. W tym roku przed sezonem prace prowadzone były jednak w miarę możliwości codziennie, nawet do północy.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe są najstarszymi nieprzerwanie czynnymi kolejami wąskotorowymi na świecie. Powstały w 1853 roku po to, żeby usprawnić transport między zakładami przemysłowymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *