Nawigacja

Dzień Teatru Publicznego

Spektakl „OR ID” będzie grany w ramach Dnia Teatru Publicznego oraz towarzyszącej mu akcji „Bilet do teatru za 300 groszy”, która finansowana jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a koordynowana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Po raz czwarty Teatr Tańca i Ruchu Rozbark bierze udział w ogólnopolskim Dniu Teatru Publicznego.

Symboliczna cena biletu, która wyniesie w tym roku 300 groszy, to znacząca kwota. Z badania ekonomicznego teatrów, które na zlecenie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego przeprowadzili ekonomiści Szkoły Głównej Handlowej, wynika, że 1 złotówka dotacji samorządowej przynosi nieco ponad 3 zł przychodu dla gospodarki regionu, w którym teatr stale pracuje.
Sprzedaż biletów w cenie 300 groszy odbywać się będzie tylko w kasie Teatru Tańca i Ruchu Rozbark 12 maja, od 15:00. Jedna osoba może kupić maksymalnie 2 bilety na spektakl.

12 maja, 19:00 „OR ID”
|
koncepcja, choreografia i reżyseria: Anna Piotrowska
tańczą: Anna Mikuła, Karolina Brzęk, Artur Bieńkowski, Kamil Bończyk, Maciej Kosteczka, Alexey Torgunakov, Bartłomiej Gąsior, Kamil Pilarski

 

Na drodze eksploracji własnej fizyczności, w świadomości istniejących w każdym z nas organicznych ograniczeń, zespół tancerzy-performerów bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark podąża po raz kolejny w obszary dotąd niezmierzone, prowokujące pytania o byt. Ciało Industrialne – pojęcie stworzone przez reżyserkę i choreografkę Annę Piotrowską – eksploruje tym razem nie tylko już swój ciężar, nie tylko swoją formę, ale, wychodząc poza granicę ruchu, otwiera się na dźwięk.
„OR ID” [ORganic IDentity] to najnowsza produkcja Teatru Tańca i Ruchu Rozbark, łącząca taniec współczesny z warstwą dźwiękową tworzoną na żywo. Zaproszenie do udziału w projekcie przyjął młody, bytomski beatboxer – Dominik „Domix” Franusik. W toku współpracy pomiędzy zespołem tancerzy i muzycznym performerem powstają odpowiedzi na pytania o związek pomiędzy ruchem, dźwiękiem, oddechem i ciałem. ORganic IDentity – performance organów w biologicznym trwaniu.
Podstawą do improwizacji, a w konsekwencji do nowych, scenicznych odkryć, jest eklektyzm, wielobarwność, progresywność i elastyczność kultury beatboxu. Błędnie kojarzona wyłącznie ze sceną hip-hopową, po raz pierwszy ma szansę zaistnieć w zupełnie nowym środowisku – mikrokosmosie teatru tańca współczesnego. Podobnie jak dźwiękonaśladowczy charakter beatboxu, gdzie dźwięki rodzą się nie tylko w obszarze narządów mowy, ale i całego ciała – od przepony, płuc, po krtań, nozdrza, język – tak i taniec współczesny eksploruje ciało jako takie, jego ciężar, możliwości, napięcia i biologiczną charakterystykę danego organizmu. Ta właśnie, organiczna specyfika, a więc rzeczona ORganic IDentity, z jednej strony ograniczająca, niewygodna, z drugiej stanowiąca nieprzebrane pole eksploracji, stała się punktem wyjścia dla stworzenia spektaklu.

 

fot. A. Joachimiak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *