Nawigacja

Dzień Teatru Publicznego

Spektakl „OR ID” będzie grany w ramach Dnia Teatru Publicznego oraz towarzyszącej mu akcji „Bilet do teatru za 300 groszy”, która finansowana jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a koordynowana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Po raz czwarty Teatr Tańca i Ruchu Rozbark bierze udział w ogólnopolskim Dniu Teatru Publicznego.

Symboliczna cena biletu, która wyniesie w tym roku 300 groszy, to znacząca kwota. Z badania ekonomicznego teatrów, które na zlecenie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego przeprowadzili ekonomiści Szkoły Głównej Handlowej, wynika, że 1 złotówka dotacji samorządowej przynosi nieco ponad 3 zł przychodu dla gospodarki regionu, w którym teatr stale pracuje.
Sprzedaż biletów w cenie 300 groszy odbywać się będzie tylko w kasie Teatru Tańca i Ruchu Rozbark 12 maja, od 15:00. Jedna osoba może kupić maksymalnie 2 bilety na spektakl.

12 maja, 19:00 „OR ID”
|
koncepcja, choreografia i reżyseria: Anna Piotrowska
tańczą: Anna Mikuła, Karolina Brzęk, Artur Bieńkowski, Kamil Bończyk, Maciej Kosteczka, Alexey Torgunakov, Bartłomiej Gąsior, Kamil Pilarski

 

Na drodze eksploracji własnej fizyczności, w świadomości istniejących w każdym z nas organicznych ograniczeń, zespół tancerzy-performerów bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark podąża po raz kolejny w obszary dotąd niezmierzone, prowokujące pytania o byt. Ciało Industrialne – pojęcie stworzone przez reżyserkę i choreografkę Annę Piotrowską – eksploruje tym razem nie tylko już swój ciężar, nie tylko swoją formę, ale, wychodząc poza granicę ruchu, otwiera się na dźwięk.
„OR ID” [ORganic IDentity] to najnowsza produkcja Teatru Tańca i Ruchu Rozbark, łącząca taniec współczesny z warstwą dźwiękową tworzoną na żywo. Zaproszenie do udziału w projekcie przyjął młody, bytomski beatboxer – Dominik „Domix” Franusik. W toku współpracy pomiędzy zespołem tancerzy i muzycznym performerem powstają odpowiedzi na pytania o związek pomiędzy ruchem, dźwiękiem, oddechem i ciałem. ORganic IDentity – performance organów w biologicznym trwaniu.
Podstawą do improwizacji, a w konsekwencji do nowych, scenicznych odkryć, jest eklektyzm, wielobarwność, progresywność i elastyczność kultury beatboxu. Błędnie kojarzona wyłącznie ze sceną hip-hopową, po raz pierwszy ma szansę zaistnieć w zupełnie nowym środowisku – mikrokosmosie teatru tańca współczesnego. Podobnie jak dźwiękonaśladowczy charakter beatboxu, gdzie dźwięki rodzą się nie tylko w obszarze narządów mowy, ale i całego ciała – od przepony, płuc, po krtań, nozdrza, język – tak i taniec współczesny eksploruje ciało jako takie, jego ciężar, możliwości, napięcia i biologiczną charakterystykę danego organizmu. Ta właśnie, organiczna specyfika, a więc rzeczona ORganic IDentity, z jednej strony ograniczająca, niewygodna, z drugiej stanowiąca nieprzebrane pole eksploracji, stała się punktem wyjścia dla stworzenia spektaklu.

 

fot. A. Joachimiak