Nawigacja

Wolnoć Tomku?

W Polsce jest największy chaos reklamowy w Europie, utożsamiany mylnie z wolnością gospodarczą.  Jeśli zaś chodzi o pojmowanie estetyki, to czasem wydaje się, że chcemy sobie odbić sobie szarość z czasów komuny, nie zastanawiając się, czy kolor elewacji czy też reklama pasują do otoczenia. Sytuację tę ma zmienić ustawa krajobrazowa, która weszła w życie 11 września ubiegłego roku, a która ma pomóc między innymi w uregulowaniu ilości reklam w przestrzeni publicznej. W wielu miastach przygotowania do działania na mocy tej ustawy rozpoczęły się jeszcze przed jej uchwaleniem.

I tak w Łodzi przygotowywany jest kodeks reklamowy. Określa zasady i warunki sytuowania tablic, urządzeń i ogrodzeń reklamowych, a także gabaryty i jakość materiałów. Do współpracy zaproszeni zostali mieszkańcy miasta.

Stołeczny ratusz stworzył tzw. „przewodnik dobrych praktyk” dla właścicieli sklepów i reklamodawców. Daje on sklepikarzom i usługodawcom czas na uporządkowanie opłacanych przez siebie reklam oraz zadbanie o ich nową – zgodną z wymogami ustawy – formę. Treść wspomnianego „przewodnika” została opracowana wspólnie z przedsiębiorcami i ekspertami od projektowania przestrzeni miejskich. W warszawskim urzędzie działa Wydział Estetyki Przestrzeni Publicznej.

Gdynia powołała specjalny zespół ds. ochrony krajobrazu kulturowego. Gdyńscy urzędnicy przygotowują podział miasta na co najmniej dwie części. Strefa „reklamowej ciszy” ma być wydzielona wzdłuż pasa nadmorskiego. Druga strefa, czyli pozostała część miasta, to obszar o średnim ograniczeniu reklam. Zakończono przegląd nieruchomości pod kątem reklam.

Gdańsk wypowiedział wojnę reklamom siatkowym, które pod pretekstem renowacji elewacji zasłaniają sporą część budynku. Nie będzie też akceptacji dla reklam na wysokich pylonach. To nośniki znajdujące swoje uzasadnienie na autostradach, a nie w miejskim krajobrazie – uzasadniają urzędnicy. Pod lupą zespołu oceniającego przestrzeń miejską w Gdańsku, znalazły się reklamy na płotach i ogrodzeniach. Trwają spotkania konsultacyjne z mieszkańcami. Nośniki te będą w lepszym stanie technicznym niż dotychczas i o lepszym sposobie ekspozycji. Gdańsk był jednym z pionierów walki z chaosem reklamowym wprowadzając Koncepcje Regulacji Estetyki Miasta. Uchwała Rady Miasta ma być uchwalona do końca pierwszego kwartału tego roku.

W Katowicach już w maju ubiegłego roku władze ograniczyły w modernistycznej części śródmieścia reklamy wielkoformatowe, a wcześniej wydały zbiór wytycznych dotyczących reklamy w przestrzeni miasta.

W wielu miastach urzędy wspólnie z organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami przeprowadziły audyt reklamowy.
Szkoda, że w Bytomiu działania te zostały porzucone ponad dwa lata temu i nie ma żadnych nowych. Wcześniej, pomimo braku ustawy, udawało się porządkować przestrzeń miasta, na przykład uporządkować plac Sobieskiego i częściowo ulicę Dworcową. Władze gminy nie zdecydowały jeszcze, czy realizować Ustawę Krajobrazową – mówi rzecznik urzędu, Aleksandra Szatkowska – Mejer.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *